Hoppas sommaren har varit toppen och att alla är peppade inför säsongen 22/23 då vi heter P12. Vi längtar efter att starta säsongen och att få hänga med truppen på nya äventyr. Här kommer information om höstens aktiviteter så långt vi har koll så att alla kan boka in aktuella datum och känna till föräldrauppdrag och annat viktigt.
Truppen
Vi hoppas att alla killar fortsätter med handboll säsongen 22/23 och vi vet redan nu att några nya killar kommer att börja i höst. Som det ser ut just nu är vi 28 killar i truppen.
Ledare
Vi kommer att vara 3 ledare under säsongen:
Lotta Krondahl slutar efter en fantastisk insats sedan killarna började på handbollsskolan och vi tackar Lotta och är tacksamma att hon kommer att finnas kvar i sekretariat och runt laget i egenskap av förälder. TACK Lotta!
Träning
I början av hösten kommer vi att ha olika träningstider respektive vecka beroende på att vi inte får tillgång till kommunens lokaler förrän vecka 36 och för att vi samarbetar med F11/12 kring träningstider, mer om detta på det kommande föräldramötet. Föreningen växer vilket innebär nya träningslokaler, vi kommer att ha en träning på Ulriksbergsskolan.
Det är jätteroligt att ha en stor trupp men det är en utmaning att bedriva kvalitativ träning med så många killar. Vi skall försöka vara kreativa och det kan innebär att vi vissa veckor delar upp gruppen och kör halva gruppen inomhus och fysträning utomhus för den andra halvan. Vi kommer hela tiden att kommunicera eventuella förändringar. Vid vissa träningstillfällen blir det uppvärmning innan vi går in i hallen, är det bra väder kommer detta att ske utomhus så se till att killarna har med sig skor och kläder för att vara utomhus, detta kommuniceras alltid i samband med träningskallelsen så läs dessa noga. Vi drar igång med träning den 22 augusti och nedan ser ni schemat för de första veckorna:
Vecka 34
Måndag 16:30-18:00 GBJ
Fredag 16:30-17:45 GBJ
Vecka 35
Måndag 16:30-18:00 GBJ
Fredag 16:30-17:45 GBJ
Vecka 36
Måndag 16:30-18:00 GBJ
Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal
Onsdag 18:00-19:30 Kungsmadshallen, GBJ
Vecka 37
Måndag 16:30-18:00 GBJ
Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal
Onsdag 18:00-19:30 Kungsmad
Vecka 38
Måndag 16:30-18:00 GBJ
Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal
Onsdag 18:00-19:30 Kungsmad
Vecka 39
Måndag 16:30-18:00 GBJ
Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal
Vecka 40 – ordinarie träningsschema säsongen 22/23 inleds
Måndag 16:30-17:45 GBJ
Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal
Fredagar kommer vi att dela tid med F11/12 i Kungsmad och vi återkommer med detaljer.
Kallelser till träningar kommer ca 5 dagar innan träningstillfället och vi vill att ni svarar på dessa kallelser då de utgör underlag för träningsplanering och närvarorapportering.
Under september är fotbollen fortfarande i full gång och vi förstår att många av killarna prioriterar utomhusidrott denna månad men vi hoppas att man kan delta någon av träningarna varje vecka. Vill man vara med och spela Växjö Handbollscup i slutet av september skall man delta i träning varje vecka innan cupen.
Individuella spelarsamtal
Från och med denna säsong kommer vi att genomföra individuella spelarsamtal med alla i truppen. Vi återkommer med mer information om detta som är en del i att skapa utveckling för alla spelare och ett sätt för oss ledare att bättre lära känna alla spelare och deras tankar kring fortsatt handbollsutveckling.
Kommunikation
SportAdmin är Växjö HF:s administrativa system. Där hanteras medlemskap, kallelser till träningar, matcher och mycket annat. Ladda gärna ned SportAdmin-appen så att ni får notiser där.
Vår hemsida använder vi för att sprida information, i samband med att vi gör en uppdatering så kommer ett mejl till alla i truppen.
På Facebook har vi en sluten grupp vid namn ”Växjö HF P12 (födda 2010)”, syftet med gruppen är att föräldrar skall kunna samordna kring matcher och transport och utbyta information och kanske posta i samband med matcher. Vill du bli medlem så skicka en förfrågan via FB, vi begränsar tillgängligheten till enbart föräldrar/målsmän.
På Instagram har vi ett konto vid namn ”vaxjohfp2010” där vi delar med oss av bilder och rörligt material från träningar och matcher så att fler får ta del av hur roligt vi har. Skicka en förfrågan om att följa om du vill följa våra äventyr!
Föräldramöte
Torsdagen den 15 september 19:00-20:30 bjuder vi in till föräldramöte där vi planerar att ge mer detaljerad information inför säsongen om både träningsupplägg och matcher samt cuper och föräldrauppdrag. Vi vill att minst en förälder per barn deltar vid föräldramötet, en kallelse kommer att skickas ut separat.
Cuper 22/23
Under säsongen planerar vi för följande cuper:
Växjö Handbollscup 30/9–2/10 där U10-U13 kommer att spela. Boka in dessa dagar då lagen från U10 till Junior kommer att ha föräldrauppdrag i samband med cupen. Räkna med att alla föräldrar kommer att behöva ta något uppdrag under dessa dagar. Det överskott som cupen genererar kommer att användas för att bidra till att betala deltagandet i Skadevi Cup.
Skadevi Handbollscup 4–6 november i Skövde, U10-U16 deltar. Skadevi är en föreningscup för Växj HF där klubben står för anmälningsavgiften för 2 lag per åldersgrupp samt kostnaden för 2 ledare per åldersgrupp och transport till och från cupen. Enskilda spelare betalar enbart för deltagarkort. Vi har anmält två lag utifrån den kallelse som gick ut innan sommaren. Vi kommer att återkomma med mer information under september månad och i samband med föräldramötet.
Lundaspelen 26–30 december i Lund. Vi hoppas kunna delta i Lundaspelen i år, en handbollsupplevelse med massor av lag från Sverige och kanske också danskt motstånd. Vi återkommer med mer information.
Åhus Beach 19–20 juli i Åhus. En HF-tradition som vi planerar för även 2023.
Ytterligare cuper kan tillkomma, mer om cuper i samband med föräldramötet.
Seriespel 22/23
Vi har anmält 3 lag till seriespel och som vi informerat om tidigare introduceras några nyheter för oss nu när vi spelar i U12-serien:
- Nivåanpassat seriespel: Syftet med nivåanpassat seriespel är att kunna erbjuda samtliga lag ett utvecklande seriespel med jämna och roliga matcher. Det finns 3 nivåer där nivå 1 innebär tuffast motstånd och nivå 3 lättast motstånd. Svenska handbollsförbundet har tydliga rekommendationer för hur man skall tänka kring nivåer och dessa följer vi. Vi kommer inte att ha fasta lag i seriespelet och vi kommer att samarbeta med pojkar födda 11 i ett av lagen.
- EMP – Elektroniskt Matchprotokoll är Svenska Handbollförbundets system för hantering av matchprotokoll. Det är ett system som införts från och med U12 och alltså aktuellt för oss kommande säsong. Under hösten kommer det att erbjudas utbildning i systemet. Liksom denna säsong kommer vi att behöva hjälp av er föräldrar med att bemanna sekretariat och andra matchfunktioner när vi har hemmamatcher.
- Från och med säsongen 22/23 kommer matchresultat och serietabell att redovisas.
- Ingen sänkt ribba från och med U12, fullstora mål. Bollstorleken är densamma som innevarande säsong.
Spelschemat kommer att vara klart och finnas i vår kalender på hemsidan i början av september. Vi kommer att ha lag i nivå 1, nivå 2 och nivå 2-3. Matcherna i nivå 1 spelas som enskilda matcher och för nivå 2 och 2-3 som sammandrag. Serierna startar i början/mitten av oktober. Mer information om detta i samband med föräldramötet.
Utbildningen för EMP (Elektroniskt matchprotokoll) kommer att genomföras måndagen den 26 september, preliminär tid är 18–21. Minst en förälder per spelare skall delta i denna utbildning som är en förutsättning för att kunna bemanna matchsekretariatet vid våra hemmamatcher. Notera denna tid redan nu, separat kallelse kommer. En del har redan deltagit i grundutbildningen för EMP och kan då delta i nästa steg som är disktriktsutbildningen i EMP som genomförs den 27 september, mer information kommer kring denna utbildning.
Höstlovshandboll
I samband med höstlovet arrangeras höstlovshandboll i GBJ. Upplägget är inte helt klart men sannolikt blir det måndag-onsdag.
Föräldrauppdrag
Som förälder till spelare i Växjö HF ingår att delta i föräldrauppdrag under säsongen. Vår förhoppning är att ni skall tycka att detta är roligt och en möjlighet att lära känna föreningen och varandra. I samband med föräldramötet kommer vi att prata mer om vad det innebär men här kommer en kort översikt.
Föräldrasamordnare – alla lag skall ha en föräldrasamordnare som ansvarar för att fördela ut och administrera föräldrauppdragen. Mer om detta vid föräldramötet.
Arbete i samband med Växjö Handbollscup – alla föräldrar behöver räkna med att få uppdrag i samband med vår egen cup 30/9–2/10 oktober.
Kioskuppdrag – GBJ Arena har en kiosk som håller öppet i samband med matcher. Vårt lag kommer att få i uppdrag att bemanna kiosken under någon/några helger under säsongen. Mer information kommer.
Funktionärsuppdrag – i samband med att vi spelar hemmamatcher behöver vi funktionärer till matchsekretariat och matchvärd. Vi kommer att kontakta er i god tid och med detaljerad information om vad detta innebär när vi vet när vi har hemmamatcher.
Försäljningsuppdrag – Växjö HF har en kombination av obligatoriska och frivilliga försäljningsuppdrag. Föreningen kommer att ha samma försäljningsupplägg som under säsongen 21/22 med tvättmedel och andra förbrukningsvaror samt bingolotter.
Försäljningsuppdraget för tvättmedel och dylikt genomförs under oktober. Allt överskott kommer att gå till de enskilda lagen. Varje spelare ansvarar för att sälja minst 10 enheter. Bingolottoförsäljningen, 8 bingolotter och 2 kalendrar per spelare, startar i slutet av oktober. Det är liksom tidigare lotter inför uppesittarkvällen dagen innan julafton som gäller. Överskott går till föreningen. Det kommer också att finnas möjlighet till frivilliga försäljningsuppdrag under säsongen. Mer information kommer.
Utprovning av profilkläder
Killarna växer och kanske är det någon som behöver en ny overall eller andra profilkläder. Vecka 36 sker utprovning av profilkläder på kansliet. Information kommer att skickas ut från kansliet.
Vi ser verkligen fram emot säsongen tillsammans med killarna och er. Har ni frågor, synpunkter eller glada tillrop är det fritt fram att kontakta oss.
Ledarna; Frida, Ingela och Johannes